Формула за успех на интервю за работа?

Няма такава. Ако имаше всички щяха да се готвят само за интервюто. Интервюто не е цел, а е средство. Уточняване на някои подробности. Представете си, че някой е много добър в интервютата, направо нещо като като световен шампион. Според вас кое е най-важното умение, което той владее? Може да не искате да го изречете на глас, но вътрешно сте убедени, че е много добър в послъгването.

По дрехите посрещат, казваше и баба ми. Но имаше впредвид най-вече чистотата им. Ако обикновено не обръщате внимание на външния си вид, контенето и новият костюм могат само да ви изиграят лоша шега. Няма нищо по-жалко от младеж с официално облекло, облечено за пръв път. Хиените веднага ще надушат притеснението му. А те не се интересуват от причините, вярвайте ми.

Усмихвайте се. Добра идея, но ако сте притеснени не върши работа. Ще забравите да се усмихвате, защото е невъзможно да го правите насила.

Задавайте въпроси. Може да нямате тази възможност. А може да ви хрумне нещо глупаво или неуместно. И макар че няма глупави въпроси, а само глупави отговори, по-добре е да помислите добре какво точно искате да знаете. В никакъв случай не стреляйте напосоки, за да се отчетете по тази точка.

Убедете интервюиращите, че сте най-подходящият човек за длъжността. Никой не би могъл да ви посъветва как да го направите. Но това е по-малкия проблем. Големият проблем е, че на интервюто вече е твърде късно за това. Освен, ако не ви поставят някаква конкретна работна задача (тест). Тестовете обикновено са преди интервюто. Там където все пак прилагат технология за подбор.

Разкрийте мотивацията си. Толкова е изтъркано. И изкривено. Повечето съветници изключват факта, че интервюто е последната фаза от процеса на привличане на персонал. Освен, че вие отговаряте на въпроса защо искам да работя за вас и бъдещия работодател би следвало да има идея защо иска да ви наеме, с какво тази работа е по-добра от всички останали възможности. Неизвестното няма как да ви мотивира. Всичко друго си е чиста лъжа.

Гледайте интервюиращия в очите. Разумен съвет, продукт на нормалното, естественото човешко поведение. Всъщност не право в очите (обикновено се възприема като агресия), а леко вдясно от носа му. Добре е обаче и интервюиращия да ви гледа в очите. Ако избягва погледа ви каква ли е причината? Не е нужно да си отговаряте. Интуитивно ще усетите, че нещо не е наред.

Май трябваше да давам съвети. Всъщност досега съм наемана на работа, която съм харесвала чрез интервю само два пъти. Никакъв шампион не съм, нали? При все, че и двете “интервюта” се състояха само от по един въпрос. “Как си с компютрите?” ме попитаха преди да ме наемат за първата ми работа. “Ами, доста игри съм играла” отвърнах. И това беше всичко. “Някой иска ли да си изкарва пари за кафе и цигари?” попита един от преподавателите в университета. От цялата група само двама се “престрашиха” да си признаят, че искат. И се оказахме въвлечени в доста интересен проект.

Истината е, че за да работите това, което искате нямате нужда от интервю. Нужно е само да сте много добри в това, което искате да правите, за да се прехранвате. И тъй като малцина са най-добрите, ако сте с по-малко опит или със стандартна продуктивност, работете върху комуникациите си с хората. Разгласете на всички какво искате, за какво мечтаете. Няма гаранция за успех, но възможностите да откриете вашата работа-мечта се увеличават.

***

Този текст съм го писала лани с идеята да участвам в конкурса на Розали, обаче ми се стори глупав и не го изпратих.

Вчера се сетих за него след като прочетох поста на Иво Мирчев

След една година не ми се струва толкова зле и реших да го споделя, без редактиране даже.

10 отговора към Формула за успех на интервю за работа?

  1. Кръстю казва:

    Ей на такова нещо не съм се явявал и няма да се явявам🙂
    Искренно се радвам, че отличните ти съвети няма да ми влязат в работа:)

    • Ваня казва:

      Точно това е идеята, да не се нуждаеш от интервю за работа.🙂
      Или поне да не се хващаш за интервюто като удавник за сламка.🙂

  2. vladimirpreslavski казва:

    Добри съвети – за погледа вдясно от носа, не го знаех🙂
    Ще се ползват!🙂

  3. Val казва:

    Като приемен изпит в НАТФИЗ

  4. Стефан казва:

    В блога на JobTiger сме пускали и пускаме доста практически ориентирани материали на тази тема. Включително и задокеанско видео. Има неща, които се явяват „условие sine qua non“. Всъщност, знаеш – виждала си блога.🙂

  5. Ваня казва:

    Да, JobTiger е полезен блог. За разлика от моя пост, който е по-скоро провокативен. Има по-важни моменти при търсенето на работа от интервюто.

  6. radislav казва:

    Много приятен текст, трябвало да е го засилиш в конкурса🙂

    Бил съм на твърде много интервюта, и от двете страни на фронтовата линия – ми наистина няма златно-универсална формула за успеха🙂

  7. Ваня казва:

    За конкурса не съжалявам. По-скоро съм благодарна, че идеята му ме размисли.

Вашият коментар

